محصولات آموزشی فصل یک 728x90

10 شیوه ایده پردازی برای داستان و رمان

10 شیوه ایده پردازی برای داستان و رمان
۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ Fatemeh Monfared

همه ما ممکن است هزاران ایده عالی برای نوشتن داستان داشته باشیم، اما همه آن ها در همان لحظه ای که تصمیم داریم بنویسیم ناگهان از ذهنمان پاک می شوند. شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که ساعت ها به صفحه خالی خیره شده اید بدون اینکه موفق شوید اندیشه خود را به حرکت درآورده و ایده هایی را برای داستان خود پرورش دهید. در این مقاله 10 شیوه ارائه می شود که خلاقیت شما را افزایش داده و به شما در نوشتن ایده های داستانی کمک می کند.

1. یک صحنه از یک کتاب را بازنویسی کنید.

از یکی از کتاب های مورد علاقه خود صحنه ای بسیار کوچک و کم اهمیت را انتخاب کنید و آن را به عنوان صحنه آغازین رمان خود در نظر بگیرید. البته شخصیت ها را تغییر دهید و یک یا چند عنصر منحصر به فرد را نیز به آن صحنه اضافه کنید. هدف این است که نقطه ای برای شروع داشته باشید و سپس تخیل خود را به کار بیاندازید. در حالی که روش های الهام بخش زیادی وجود دارند، این چالش واقعاً به چیزی که دوستش دارید یعنی یک کتاب قدیمی، روح تازه ای می بخشد. بخشی از یک کتاب، یک خط گفتگو یا یک مسئله حل نشده در داستان می تواند ایده ای برای داستان شما باشد. همین مطلب را در مورد فیلم ها نیز می توانید بکار گیرید. می توانید از مطلبی که در فیلم بصورت حل نشده باقی مانده و یا موضوعی که در یک مستند به آن اشاره شده برای ایده داستان خود استفاده کنید.

2. موسیقی

متن یک ترانه می تواند ایده ای در ذهن شما به وجود آورد. یا شاید توجه شما را به هنرمندی که ترانه را سروده است جلب کند. همچنین موسیقی می تواند شما را در وضعیت روحی ای قرار دهد که اندیشیدن به ایده های جدید را برای شما راحت تر کند.

3. شخصی که ارتباط خود را با او از دست داده اید در نظر بگیرید و داستانی از زندگی اش بسازید.

همه ما در زندگی خود دوستانی در دوران ابتدایی، دبیرستان یا دانشگاه داشته ایم که آن زمان آن ها را خیلی خوب می شناختیم، اما از آن زمان تاکنون اطلاع زیادی از آن ها نداریم یا ارتباطمان کاملاً قطع شده است. در حقیقت، بیشتر زندگی آنها در هاله ای از رمز و راز است. یکی از این دوستان قدیمی را انتخاب کنید و درباره زندگی آنها از زمانی که ارتباطتتان را از دست دادید بنویسید. در زندگی خانوادگی او چه اتفاقی افتاده است؟ چه مسیر شغلی را انتخاب کرد؟ درگیر چه مسائلی در زندگیش شد؟ احتمالات بی پایان است، که باید شما را به سمت خلاقیت هرچه بیشتر سوق دهد.

4. به افراد و گفت و گوهایی که در اطرافتان رخ می دهد توجه کنید.

با دفترچه یادداشتی از خانه بیرون بروید، در جایی بنشینید و به مناظر اطراف خود را توجه کنید و به هر گفت و گویی که می شنوید توجه کنید. شما می توانید این کار را در یک پارک، رستوران یا کافی شاپ انجام دهید. تمام داستانهایی را که می شنوید یادداشت کنید اما به یاد داشته باشید که حتماً آنها را تغییر دهید. رفتارها، اقدامات یا وضعیت یک فرد می تواند الهام بخش شما باشند.

5. داستان را تمام کنید

شاید فیلمی را تماشا کرده اید یا کتابی خوانده اید و بعد از آن از خود پرسیده باشید که بعد از این برای شخصیت ها چه اتفاقی می افتد. داستان را ادامه دهید. این پایه و اساس داستان های فن فیکشن است، اما همچنین می تواند به داستان خود شما تبدیل شود. ناگفته نماند که این روزها صنعتی وجود دارد که کتابهای قدیمی همچون غرور و تعصب و شخصیت های آنها را بازسازی می کند.

6. آثار هنری / عکاسی

هنر از دو طریق الهام بخش است. فقط بودن در حضور آثار خلاق و استادانه می تواند شما را به فکر کارهایی که می خواهید انجام دهید سوق دهد. همچنین می توانید از این هنر به عنوان یک ایده استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر یک نقاشی، دهقانانی را نشان می دهد که در حال فرار از خانه های خود هستند، یکی از دهقانان را انتخاب کرده و داستان او را بنویسید.

7. تحقیقات تاریخی

تاریخ مملو از واقعیت ها و رویدادهای سرگرم کننده ای است که می تواند برای داستان ها و مقاله ها استفاده شود. بسیاری از چیزها شناخته شده هستند، اما غالباً افراد یا رویدادهایی فراموش شده ای وجود دارند که فقط در یک خط به آن ها پرداخته شده است و همین می تواند آغازی برای رمان شما باشد.

8. مطالعه متون دینی

متون دینی پر از داستان ها و تمثیل هاست که می توانند به ایده ای برای داستان یا رمان شما تبدیل شوند. مثلاً داستان های بسیاری مشابه سقوط آدم و حوا از بهشت هستند شما هم می توانید از سایر داستان های کتب مذهبی الهام بگیرید.

9. تحقیقات و آزمایشات علمی

ایده های زیادی را می توان در زمینه تحقیقات علمی برجسته یافت. برخی از آن ها در حال حاضر بسیار دور از واقعیت هستند و می توانید با قوه تخیل خود آن را پرورش داده یا از پیامدهای چنین تحقیقاتی استفاده کنید.

10. از ایده های دیگران استفاده کنید

گاهی بهترین راه این است که به شخص دیگری اجازه دهید داستان شما را شروع کند. می توانید در وب جستجو کرده و تعدادی از سایتهایی که ایده هایی را ارائه داده اند پیدا کنید. یا مطالب ما را در زمینه ایده هایی برای نوشتن داستان کوتاه، 20 ایده برای داستان نویسی فانتزی و 40 ایده در داستان نویسی عاشقانه مطالعه کنید. شاید یکی از همین ایده ها الهام بخش شما باشد و خلاقیت شما را برای نوشتن یک داستان کوتاه یا رمان برانگیزاند.

 

اگر نویسنده هستید و می خواهید داستان های خود را به اشتراک بگذارید سایت "فصل یک" این امکان را فراهم کرده است که با عضویت در سایت و ورود به پنل کاربری اقدام به نوشتن داستان خود کنید. آموزش عضویت در سایت و مراحل نوشتن داستان در این لینک توضیح داده شده است. لطفا قبل از نوشتن داستان خود قوانین و مقررات سایت را مطالعه فرمایید. برای خواندن داستان های کاربران سایت "فصل یک" به این لینک مراجعه کنید.

اگر مطالب ارائه شده برای شما مفید بود لطفا ما را از نظرات خود آگاه کنید.

مطالبی که در سایت "فصل یک" قرار می گیرند و همچنین امکانات سایت همه حاصل تلاش، صرف هزینه و وقت فراوان است. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به سایت "فصل یک" به شیوه های مختلف یاری نمایید تا بتوانیم مطالب و امکانات بیشتری برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

همیاری به فصل یک

"فصل یک" را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه کاربران    
0/2000
محصولات آموزشی فصل یک 728x90
تقویت مهارت های داستان نویسی جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.