زندگینامه:

زندگینامه : زندگینامه:

نویسنده: sanazgolami46

یکی از بزرگترین و برجسته ترین شخصیت های تاریخ کشور که در طول دوران زندگی خود کارهای بزرگی را انجام داده است، ابوریحان بیرونی است. این دانشمند ایرانی در زمینه هایی نظیر جغرافیا، زمین شناسی، مردم شناسی، ریاضی، ستاره شناسی، فیزیک و … به فعالیت پرداخته است.
چکیده ای از بیوگرافی ابوریحان بیرونی​
نام:ابوریحان بیرونی
زاده:۳ ذیحجه ۳۶۲
زادگاه:کاث، خوارزم
ملیت:ایران
دین:اسلام
دیگر نام ها:ابوریحان محمد بن احمد بیرونی

بیوگرافی ابوریحان بیرونی​
ابوریحان محمد بن احمد بیرونی در ۱۴ شهریور ۳۵۲ هجری شمسی در روستای کوچکی به نام بیرون در منطقه خوارزم به دنیا آمد. نام پدر ابوریحان بیرونی، ابوجعفر احمد بن علی اندیجانی، بود که در دربار خوارزمشامذهب ابوریحان بیرونی​
آثار الباقیه ابوریحان بیرونی که مربوط به نخستین دوران فعالیت علمی اوست از عبارتهای دعایی معمول بین شیعیان بعد از ذکر نام حضرت علی علیه السلام و خاندان پیامبر استفاده نموده است که نشان می دهد وی شیعه بوده است. هنگام ذكر تفصیل واقعه و مراسم عاشورا و غدیر خم و واقعه مباهله، دلبستگی او به ائمه شیعه آشكار می شود. ابوریحان بیرونی از خداوند، طلب حفاظت برای شیعیان زیدی می كند و ضمن اشاره به چگونگی شهادت زیدبن علی، او را بعنوان امام نام می برد که احتمال دارد وی از شیعیان زیدی بوده است.ه به عنوان اخترشناس شناخته میشد و مادر ایشان نیز ماما بود. پدر ابوریحان را به دلایلی چون بخل و بدگویی از دربار اخراج کردند و بعد از آن در اطراف خوارزم در یک روستا ساکن شدند.

از همان سنین کودکی ابوریحان بیرونی به کسب دانش علاقه مند بود و به واسطه آشنا شدن با یکی از دانشمندان بزرگ ایران در ان زمان که« امیر نصر منصور بن علی بن عراقی» که نام داشت، توانست وارد دربار خوارزمشاه شود و به مدرسه سلطانی خوارزم برود به همین علت به او لقب بیرونی دادند، چون آنها برای مردم روستا بیگانه بودند به همین دلیل آنها را بیرونی می نامیدند. یکی از بزرگترین دانشمندان مسلمان و فارسی زبان در همهٔ اعصار، ابوریحان بیرونی می باشد. همچنین، به او پدرِ انسان شناسی و هندشناسی می گفتند. وی مسلط بر زبان هایی نظیر خوارزمی، فارسی، عربی، و سانسکریت بود و به زبان های یونانی باستان، عبری توراتی و سُریانی آشنایی داشت. 

دیدگاه کاربران  
0/2000

جدیدترین تاپیک ها:

تقویت مهارت های داستان نویسی جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.