محصولات آموزشی فصل یک 728x90

فن فیکشن چیست؟

فن فیکشن چیست؟
۱۱ دی ۱۳۹۸ Fatemeh Monfared

فن فیکشن به ژانری از داستان نویسی آماتور گفته می شود که بر پایه بخشی از یک "منبع اصلی" ایجاد شده است. این "منبع اصلی" اغلب کتاب، سریال های تلویزیونی و فیلم های پر طرفدار هستند - اما می تواند تقریباً هر چیزی را در برگیرد و حتی بر اساس زندگی افراد مشهور نوشته شود. فن فیکشن ها توسط طرفداران "منبع اصلی" ایجاد می شوند. هدف آن ها گسترش جهان روایت و اشتراک گذاری نوشته های خود با دیگر طرفداران به صورت رایگان است.

فن فیکشن از کجا آغاز شد؟

پیشینه فن فیکشن نویسی دقیق مشخص نیست. سریال "Star Trek" از جمله اولین سریال هایی بود که فن فیکشن برای آن نوشته می شد، بینندگان این سریال گروه هایی ترتیب داده و مجلاتی را منتشر می کردند که در آن ها داستان هایی در مورد شخصیت های آن سریال نوشته می شد که بخشی از این داستان ها به روابط عاشقانه میان این شخصیت ها می پرداخت. حتی قبل تر نیز در دهه 1930 طرفداران رمان ها و مجلات علمی-تخیلی همایش هایی برگزار می کردند و مجلاتی منتشر می کردند. طرفداران کتاب شرلوک هولمز که مجذوب انتشار سریالی داستان شده بودند، برای خواندن داستانهای بیشتر کلوپ هایی را تشکیل داده و خودشان می نوشتند. 

فن فیکشن یا بصورت مخفف فن فیک از هر زمانی که آغاز شده باشد، و چه شما به خواندن آن علاقمند باشید یا نه حتما این اصطلاح را یک بار شنیده اید. ظهور اینترنت، که به هرکسی این امکان را می دهد که بصورت رایگان مطالبش را منتشر کند و انتشار کتاب هایی مانند هری پاتر که بخشی از فرهنگ مردمی همه گروه های سنی شده است، بدین معناست که دسترسی مردم به فن فیکشن در قرن اخیر بصورت چشمگیری افزایش پیدا کرده است. از طرف دیگر اعتبار این نوع داستانها نیز به واسطه پذیرش بیشتر ژانرهای علمی تخیلی و موفقیت نویسندگانی با پیشینه فن فیکشن نویسی مانند ای. ال. جیمز رو به افزایش است. "50 طیف گری" از ای. ال. جیمز که جز پرفروش ترین کتاب هاست در واقع براساس داستان "گرگ و میش" بصورت فن فیکشن در وب منتشر شده بود که بعد از تغییر اسامی و هر گونه مطلبی که مغایر با قانون کپی رایت می توانست باشد، به کتاب تبدیل شد.

فن فیکشن برای چه هدفی و یا برای چه افرادی مناسب است؟

سوالی که به ذهن میرسد این نیست که آیا این نوع داستان ها می توانند براساس معیارهای آشنای ادبی خوب باشند. (البته که می توانند). بلکه سوالی که باید مطرح شود این است: فن فیکشن مخصوصا و یا منحصرا برای چه هدفی و یا برای چه افرادی مناسب است؟ اگر بخواهیم از فن فیکشن نویسی دفاع کنیم شاید اولین دلیلی که بتوانیم ارائه دهیم این است که فن فیکشن می تواند راهی برای پرورش نویسندگی محسوب شود. نویسندگانی که با فن فیکشن شروع به کار کرده و سپس توانسته اند از انتقاد و تشویق خوانندگان خود بهره مند شوند، می توانند استعدادهای خود را پرورش داده و آثار "واقعی" خود را بعدها منتشر کنند. همچنین فن فیکشن می تواند جانشینی برای امیالی باشد که نمی توانند در دنیای واقعی به آنها عمل شود و یا حتی بیان شوند. 

اینکه فن فیکشن را فقط یک گزینه دوم و یا جایگزین در نظر بگیریم اشتباه است. البته فن فیکشن ها می توانند به متون منبع ادای احترام کنند و اجازه دهند زندگی بیشتری را در دنیای آنها تصور کنیم. این مثل رفتن دوباره به رستوران مورد علاقه تان است. همچنین می توانند راهی برای انتقاد از منبع اصلی باشند، اینکه داستان چگونه می توانست تغییر کند اگر مثلا شخصیت اصلی داستان سیاه پوست بود. 

فن فیکشن همچنین می تواند به نویسندگان و خوانندگان اجازه دهد سؤالات تأمل برانگیزی را در مورد زندگی خود بپرسند و به آنها پاسخ دهند و توجه دیگران را به این مسائل جلب کنند. دانشگاه چگونه خواهد بود؟ اردو تابستانی باید چطور باشد؟ چگونه دشمن می تواند به دوست تبدیل شود؟ آیا باید به شهر دیگری نقل مکان کنم؟ اگر طرفدار شخصیتی هستید حتما علاقمند خواهید بود که اطلاعات بیشتری را در مورد آن شخصیت کسب کنید و در مورد افکار او بخوانید، اینکه زندگی او چگونه می توانست تغییر کند. با به تصویر کشیدن شخصیت هایی که افراد از قبل آنها را می شناسند، شخصیت هایی که ماجراهای دیگر آن ها برای طرفداران آن ها جذاب است و مایل به خواندن آن هستند، نویسندگان غیرحرفه ای می توانند مخاطبانی را بصورت کاملاً داوطلبانه و بدون پرداخت هزینه پیدا کنند که هرگز با آنها روبرو نخواهند شد. هیچ راهی از این بهتر برای ارتباط نویسندگان جدید با خوانندگان بالقوه آن ها در طول تاریخ وجود نداشته است. همه داستان ها صادق هستند، حتی آنهایی که در کودکی در ذهن خود پرورانده اید. اما همه این داستان ها، داستان هایی نیستند که افراد دیگر به جستجوی آنها بپردازند. اگر می خواهید خاطرات، فرضیه ها یا خیالات خود را در مورد زندگی به دور از خانه، یا هر موضوع دیگری به اشتراک بگذارید با بهره گیری از شخصیت های محبوب داستانی دیگر، شاید بسیاری از افرادی که به آن شخصیت ها اهمیت می دهند، به افکار و تجربیات شما هم اهمیت دهند.

اگر علاقه به نویسندگی به خصوص فن فیکشن دارید می توانید با عضویت در سایت "فصل یک" از امکانات سایت استفاده کنید و برای تمرین نویسندگی داستان های خود را به اشتراک بگذارید.

مطالبی که در سایت "فصل یک" قرار می گیرند و همچنین امکانات سایت همه حاصل تلاش، صرف هزینه و وقت فراوان است. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به سایت "فصل یک" به شیوه های مختلف یاری نمایید تا بتوانیم مطالب و امکانات بیشتری برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

همیاری به فصل یک

"فصل یک" را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه کاربران    
0/2000
محصولات آموزشی فصل یک 728x90
تقویت مهارت های داستان نویسی جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.