محصولات آموزشی فصل یک 728x90

موضوعاتی جالب برای نوشتن داستان کوتاه

موضوعاتی جالب برای نوشتن داستان کوتاه
۲۰ دی ۱۳۹۸ Fatemeh Monfared

اگر قصد نوشتن یک داستان کوتاه دارید ولی ایده ای هنوز به ذهنتان نرسیده است و یا شاید هم ایده های بسیاری دارید و نمی توانید بهترین ایده را انتخاب کنید، این مطلب می تواند به شما کمک کند.

در ادامه ده ایده برای ژانرهای مورد علاقه شما لیست شده است.

اگر عجله دارید، ده تا از بهترین ایده ها بطور خلاصه در زیر آمده است که در ادامه جزئیات بیشتری در مورد آن ها ارائه می شود:

10 ایده برتر برای داستان کوتاه

  • داستان یک زخم را بگویید.
  • گروهی از کودکان جسد مرده ای را کشف می کنند.
  • کودکی که یتیم می شود.
  • زن میانسالی که یک روح را کشف می کند.
  • زنی که عمیقاً عاشق است، وقتی نامزدش از او جدا می شود دچار افسردگی می شود.
  • عمیق ترین ترس یک جوان با استعداد، جلوی پیشرفت او را در زندگی گرفته است.
  • یک پسر یا دختر جوان فقیر به ثروت غیرمنتظره ای می رسند.
  • زنی جوان و خجالتی، به طور غیر منتظره ای با همزادش آشنا می شود.
  • یک سفر طولانی با وقوع یک فاجعه متوقف می شود.
  • یک زوج جوان در مسیر یک فرد روانی قرار می گیرند.

چطور یک داستان کوتاه بنویسیم؟

قبل از آنکه به موضوعاتی که می توانیم انتخاب کنیم بپردازیم ابتدا بهتر است در مورد اینکه چگونه یک داستان کوتاه خوب بنویسیم صحبت کنیم.

  1. قبل از هرچیزی باید داستان های کوتاه بخوانید. اگر تا بحال هیچ داستان کوتاهی نخوانده اید نوشتن داستان کوتاه هم برای شما مشکل خواهد بود. در ادامه چند مجموعه داستان کوتاه از نویسندگان ایرانی و خارجی معرفی می شود.
  2. داستان خود را بدون وقفه بنویسید. اولین پیش نویس داستان خود را در کمترین زمان ممکن تهیه کنید و برای نوشتن داستان کوتاه بدون وقفه داستان را بنویسید و به اتمام برسانید.
  3. پیش نویس داستان خود را بخوانید. یکبار بدون اینکه تغییری در داستان بدهید کل داستان را بخوانید. این به شما کمک می کند که به چه مواردی در ادامه نیاز دارید.
  4. ایده و مفهوم کلی داستان خود را بنویسید. بعد از خواندن اولین پیش نویس، در مورد ایده اصلی داستان خود فکر کنید و آن را در یک جمله خلاصه کنید. ایده کلی داستان شما باید شامل سه چیز باشد: یک شخصیت، یک هدف و یک موقعیت یا وضعیت بحرانی. به عنوان مثال در داستان جادوگر شهر اوز ایده و مفهوم کلی داستان بصورت زیر می تواند نوشته شود:

"دختر جوانی توسط یک گردباد به یک مکان جادویی منتقل می شود و باید در جستجوی جادوگری باشد که می تواند به بازگشت او به خانه کمک کند."

در این مثال

  •  شخصیت اصلی: یک دختر جوان
  • هدف: بازگشت به خانه
  • یک وضعیت بحرانی: توسط یک گردباد به سرزمینی جادویی منتقل شده است.
  1. بنویسید و ویرایش کنید. برای ایجاد یک داستان خوب باید نوشته خود را ویرایش کنید. پیش نویس دومی تهیه کنید و در آن نقاط مبهم طرح داستان را اصلاح کنید و صحنه ها و شخصیت های زائد را حذف کنید و در نهایت نوشته نهایی خود را تهیه کنید.
  2. نوشته خود را به دیگران ارائه دهید. یک نویسنده واقعی داستان خود را برای خود نگه نمی دارد. آن ها داستان های خود را به اشتراک می گذارند. می توانید داستان خود را به یک مجله ادبی ارسال کنید و یا حتی با گروهی از دوستان خود آن را به اشتراک بگذارید. اگر داستان شما مورد استقبال قرار نگرفت ناامید نشوید.

ده موضوع عمومی برای داستان کوتاه

این ده موضوع برای هر نوع ژانر داستانی مناسب هستند:

  1. داستان زخمی فیزیکی یا روحی را بگویید. استفان کینگ می گوید " برای اینکه نویسنده باشید تنها لازمه آن یادآوری زخم هایتان است".
  2. گروهی از کودکان یک جسد پیدا می کنند. نویسنده های خوب از مرگ نمی هراسند، هر چه باشد مرگ یک تجربه همگانی است. در عوض باید بتوانید به چهره مرگ مستقیما نگاه کنید و آنچه میبینید را بر روی کاغذ بیاورید.
  3. فرزندی که به تازگی یتیم شده است. شخصیت های آسیب پذیر بیشترین پتانسیل را برای رشد شخصیتی دارند.
  4. زن میانسالی که یک روح را کشف می کند. نویسنده هایی چون ادگار الن پو از روح در داستان هایشان به کثرت استفاده کرده اند.   
  5. زنی که عمیقاً عاشق نامزدش است، وقتی نامزدش از او جدا می شود دچار افسردگی می شود. در زندگی، هر پایانی شروعی دوباره است.
  6. عمیق ترین ترس یک جوان با استعداد، جلوی پیشرفت او را در زندگی گرفته است. بزرگترین ترس شخصیت داستان شما می تواند همانند ابزاری مخفی در داستان شما باشد.
  7. یک پسر یا دختر جوان فقیر به ثروت غیرمنتظره ای می رسند. بعضی مواقع دستیابی به یک ثروت ممکن است باعث نابودی زندگی شود.
  8. زنی جوان و خجالتی، به طور غیر منتظره ای با همزادش آشنا می شود. این آشنایی می تواند آغازگر گفتگوهای جذابی باشد.
  9. یک سفر طولانی با یک فاجعه متوقف می شود. برای خود ما بارها پیش آمده است که وقتی می خواهیم به مقصدی برسیم با اتفاقی غیرمنتظره سفر ما به تاخیر می افتد.
  10. یک زوج جوان در مسیر یک فرد روانی قرار می گیرند. مواجهه شخصیت داستان شما با یک هیولا می تواند وجوهی پنهان از شخصیت داستان شما را آشکار کند.
تبلیغات

محصولات آموزشی فصل یک 300x250

چه چیزی داستان شما را برجسته می کند؟

داستان ها بیش از هر بیان هنری دیگر، این قدرت را دارند که توجه مردم را به خود جلب کنند. داستان ها این توانایی را دارند که زندگی مردم را تغییر دهند. اما برای اینکه داستانی فوق العاده بنویسید، داستانی که زندگی ها را تغییر دهد فقط در مورد آنچه شخصیت هایتان انجام می دهند و آنچه می بینند یا می گویند ننویسید. از خود بپرسید " من در کجای این داستانم؟ ارتباط شخصی من با این داستان چگونه است؟"

رابرت فراست می گوید: "اگر داستانی باعث گریه نویسنده نشود، باعث گریه خواننده نیز نمی شود، اگر باعث شگفتی نویسنده نشود باعث شگفتی خواننده نیز نمی شود". اگر بتوانید داستان خود را به داستانی که می نویسید پیوند دهید، نه تنها انگیزه شما برای اتمام داستان بیشتر می شود بلکه حتی می توانید زندگی خوانندگان خود را نیز عوض کنید.

گام بعدی: انتشار داستان

اگر قصد انتشار داستان خود را دارید، نوشتن داستان های کوتاه به شما کمک می کند که سریعتر به نتیجه برسید. نویسندگان معروف چون استفان کینگ، ارنست همینگوی و مارک تواین همگی با نوشتن داستان های کوتاه کار نویسندگی خود را آغاز کردند و هنر نویسندگی را با نوشتن داستان های کوتاه آموختند. بنابراین نوشتن داستان های کوتاه می تواند شما را برای نوشتن رمان آماده کند.

معرفی داستان های کوتاه ایرانی و خارجی

عزاداران بیل اثر غلامحسین ساعدی

غلامحسین ساعدی یکی از برترین نویسندگان ایرانی است که احتمالاً با داستان کوتاه او به نام "گاو" و فیلم اقتباس شده از آن آشنایی دارید. این داستان یکی از داستان های مجموعه داستانی او به نام "عزاداران بیل" است. این مجموعه دارای هشت داستان از اهالی روستایی به نام "بیل" است که برای حل گرفتاری ها و مشکلات خود به عزاداری روی می آورند. ترس، وحشت و دلهره از ویژگی های داستان های ساعدی است. ساعدی از نیروهای ماورایی در داستان های خود به طبیعی ترین و عادی ترین شکل استفاده کرده بطوریکه آن را بخشی از زندگی عادی و روزمره افراد داستان کرده است. (اگر به خواندن این مجموعه داستان علاقه مندید می توانید از این لینک اقدام به خرید این کتاب از سایت دیجی کالا نمایید).

عزاداران بیل غلامحسین ساعدی

عشق روی پیاده رو اثر مصطفی مستور

مجموعه داستان "عشق روی پیاده رو" اثر مصطفی مستور شامل 12 داستان است که برخی از این داستان ها از خاطرات کودکی خود نویسنده الهام گرفته شده اند و به مفاهیمی چون عشق، زندگی و ارتباط با خداوند می پردازند. در این داستان ها عشق در دو مفهوم فرا انسانی و انسانی آن ارائه می شود و این دو دیدگاه مورد بررسی قرار می گیرد. (این کتاب را می توانید از سایت دیجی کالا تهیه کنید).

عشق روی پیاده رو مصطفی مستور

نه داستان اثر جی. دی. سلینجر

جی. دی. سلینجر نویسنده سرشناس آمریکایی و نویسنده کتاب "ناتور دشت" است. "نه داستان" شامل داستان هایی چون "دلتنگی‌های نقاش خیابان چهل و هشتم" و " یک روز خوش برای موز ماهی " می شود. سلینجر در بیشتر داستان هایش سعی می کند به جنگ و تبعات آن بپردازد از آنجایی که خودش در جنگ جهانی دوم حضور داشته و به فجایع آن آگاه است. او بجای اینکه رویکردی حماسی نسبت به مقوله جنگ داشته باشد به تأثیرات مخرب آن در داستان هایش پرداخته است. در داستان "یک روز خوش برای موز ماهی" شخصیت داستان به نام سیمور از بیمارستان ارتش که در آن بستری بوده مرخص می شود و در داستان "عمو ویگیلی" از همین مجموعه دوست الوییز جانش را در جنگ از دست داده است. (برای تهیه این کتاب می توانید از سایت دیجی کالا اقدام کنید).

نه داستان جی. دی. سلینجر

خوبی خدا اثر جمعی از نویسندگان

"خوبی خدا" مجموعه 9 داستان از نویسندگان برجسته ایست که همگی جوایز مختلف ادبی را دریافت کرده اند. در این مجموعه داستان هایی را از هاروکی موراکامی، ریموند کارور، شرمن الکسی، جومپا لاهیری، مارجوری کمپر، الکساندر همن، پرسیوال اورت، گیب هادسون و الیزابت کمپر فرنچ می خوانیم. هاروکی موراکامی که برای کتاب خوان های فارسی زبان با کتاب " کافکا در کرانه" آشناست با داستان "شیرینی عسل" در این مجموعه داستان معرفی شده است. داستان های انتخاب شده که تقریباً با یک شیوه نوشته شده اند از تنوع موضوعی و فضاسازی برخوردارند. نام این مجموعه، از داستان کوتاهِ "خوبی خدا" به قلم مارجوری کمپل برگرفته شده است. او که برنده چند جایزه ادبی می باشد دارای داستان های کوتاه دیگری چون "نقشه هایت را بسوزان" نیز می باشد. (برای خرید این مجموعه داستانی از سایت دیجی کالا کلیک کنید).

خوبی خدا جمعی از نویسندگان

برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه داستان نویسی و ایده پردازی، 20 ایده برای داستان نویسی در ژانر فانتزی، 40 ایده برتر داستان نویسی در ژانر عاشقانه،  10 شیوه ایده پردازی برای داستان و رمان و نکات نوشتن فصل اول رمان را نیز می توانید مطالعه نمایید.

یکی از ایده های ارائه شده در این مطلب را بکار گیرید و داستانی کوتاه را در 1000 کلمه یا کمتر بنویسید و سپس با عضویت در سایت فصل یک و ورود به پنل کاربری خود اقدام به انتشار داستان خود در سایت کنید و از نظرات سایر کاربران سایت نیز بهره ببرید.  آموزش عضویت در سایت و مراحل نوشتن داستان در این لینک توضیح داده شده است. لطفا قبل از نوشتن داستان خود قوانین و مقررات سایت را مطالعه فرمایید.

 

اگر مطالب ارائه شده برای شما مفید بود لطفا ما را از نظرات خود آگاه کنید.

 

مطالبی که در سایت "فصل یک" قرار می گیرند و همچنین امکانات سایت همه حاصل تلاش، صرف هزینه و وقت فراوان است. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به سایت "فصل یک" به شیوه های مختلف یاری نمایید تا بتوانیم مطالب و امکانات بیشتری برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

همیاری به فصل یک

"فصل یک" را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه کاربران    
0/2000
محصولات آموزشی فصل یک 728x90
تقویت مهارت های داستان نویسی جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.