محصولات آموزشی فصل یک 728x90

چگونه یک داستان ترسناک بنویسیم؟ 5 نکته کاربردی برای داستان نویسی در ژانر وحشت

چگونه یک داستان ترسناک بنویسیم؟ 5 نکته کاربردی برای داستان نویسی در ژانر وحشت
۲۶ بهمن ۱۳۹۸ Fatemeh Monfared

این راهنما، اصول اولیه نحوه نوشتن یک داستان ترسناک را در بر می گیرد. ابتدا تعریفی از وحشت و عناصر مشترک داستان های ترسناک را ارائه می دهیم. سپس به 5 نکته کاربردی در نوشتن داستان های ترسناک اشاره می شود که با بکاربردن آن ها می توانید احساسات شدیدی در خوانندگان خود ایجاد کنید.

تعریف وحشت

کلمه "وحشت" به معنای "احساس ترس شدید، شوک یا انزجار" است.

5 عنصر مشترک بهترین داستانهای ترسناک

بهترین داستانهای ترسناک حداقل پنج عنصر مشترک دارند:

1. آنها به شخصیت ها، اعمال یا پدیده های "منحوس" یا "شرور" می پردازند.

2. آنها احساس ترس، شوک یا انزجار و همچنین احساسی غریب و غیر طبیعی را به وجود می آورند. خواننده دچار یک حس شدید از ناشناخته و یا حسی مرموز می شود.

3. در کتاب های ترسناک احساسات، حال و هوا، لحن و محیط همگی با شدّت فراوان توصیف می شوند. اینها با هم، این حس را ایجاد می کنند که احتمال یک اتفاق ناگوار در شرف وقوع است.

4. در این داستان ها، اتفاقات غیرمنتظره، ترسناک، تکان دهنده و نگران کننده رخ می دهد. در ژانر وحشت ارواح و گرگینه ها بسیار واقعی هستند.

5. آنها خوانندگان را در حس مرگ غوطه ور می کنند. ژانر وحشت با شرایط غیرمعمول سروکار دارد، از چرخه های تکراری خشونت تا سناریوهای غیرطبیعی مرتبط با مرگ. زامبی ها از قبر برخاسته اند، خون آشام ها شما را وارد دنیای خود می کنند، دوستان یا اقوامی که مدت ها از مرگشان می گذرد بطور غیر منتظره به ملاقاتتان می آیند.

حال می خواهیم ببینیم چگونه می توان همانند استفن کینگ، کلیوو بارکر یا حتی ادگار آلن پو یک داستان یا رمان ترسناک بنویسید؟

1: از لحن قوی و نافذ استفاده کنید

درک "لحن" در نحوه نوشتن در ژانر وحشت بسیار اهمیت دارد. لحن و حال و هوای داستان دو عنصری هستند که بر احساسی که داستان شما منتقل می کند تأثیر می گذارند. این دو عنصر می توانند حتی قبل از اینکه یک شخصیت صحبت کرده یا تصمیم اشتباهی گرفته باشد، در خوانندگان حس ترس را ایجاد کنند.

نحوه توصیف شما از فضای داستان، حرکت شخصیت ها و اعمال آن ها، لحن فراگیری را در داستان ایجاد می کند. در ژانر وحشت، داستان با لحنی تیره یا ترسناک ادا می شود. مثلاً صحنه با احساس ناآرامی همراه است. اشیائی که باید ثابت باشند حرکت می کنند. اتاق به حرکت در می آید. یک موجود عجیب و غریب ناگهان ظاهر می شود.

2: در ژانر مورد نظرخود بسیار مطالعه کنید

هر ژانری که می نویسید، چه از نوع روانشناختی و چه ماوراء الطبیعه، هر چه می توانید کتاب های بیشتری از نویسندگان آن ژانر مطالعه کنید. نمونه هایی از نویسندگان مشهور ژانر ترسناک می توان به استفان کینگ، ادگار آلن پو، اچ پی لاوکرفت، کلایو بارکر، برام استوکر، نیل گیمن و ... اشاره کرد.

همانطور که کتاب های این نویسندگان را در ژانر مورد نظر خود می خوانید، یادداشت برداری کنید که آن نویسنده در چه جنبه هایی از ژانر به خوبی عمل کرده است. فضاسازی به چه صورت انجام شده است؟ قسمت هایی از کتاب که حس وهم آوری را منتقل می کنند مشخص کنید و هنگامی که می خواهید فضاسازی داستان خود را واضح تر انجام دهید این قسمت ها را از نو بخوانید. یادگیری فعال از نویسندگان بزرگ، تسلط شما را در ژانر ترسناک بهبود می بخشد.

برای خرید مجموعه داستان های ادگار آلن پو می توانید از سایت دیجی کالا اقدام کنید.

3: به شخصیت های شرور انگیزه های معتبری بدهید

به هر شخصیت شرور انگیزه ای روشن و واضح اختصاص دهید. آشکار کردن انگیزه این اقدامات شوم در داستان شما می تواند بخشی از رمز و رازی باشد که باعث می شود خوانندگان در مورد دلیل اتفاقات ناخوشایند حدس بزنند.

اگر در رمان ترسناک شما یک نیرو یا موجود منحوس وجود دارد، انگیزه آن باید در حد کارهایی باشد که آن شخصیت مرتکب آن می شود. اگر در رمان شما یک عروسک ترسناک عامل قتل و عام است، دلیل و انگیزه آن نباید مثلاً این باشد که شخصی باتری هایش را بیرون آورده است!

4: از عناصر اصلی تراژدی استفاده کنید

ترس و وحشت زمانی در عالی ترین شکل خود است که درمورد تراژدی به معنای واقعی باشد. تراژدی به واسطه عیوب  شخصیت ها، انتخاب های بد و از طریق اشتباهات سنگین متولد می شود.

ژانر ترسناک از عناصر اصلی تراژدی چنان استفاده می کند که برخی از اینها به کلیشه تبدیل شده اند. حتماً شما هم وقتی فیلمی ترسناک می بینید بارها شخصیت ها را احمق خطاب کرده اید وقتی با وجود خطر باز هم دچار اشتباه می شوند و تصمیمات اشتباه می گیرند و وارد جایی می شوند که نباید بشوند.

در داستان های ترسناک، ما می ترسیم، زیرا، به عنوان خوانندگان، نشانه هایی را می بینیم که شخصیت ها قادر به مشاهده آنها نیستند.

تراژدی درسهای مهمی را به ما می آموزد، به عنوان مثال:

  • اعمال مخرب ظالمانه می تواند عواقبی داشته باشد (مثلاً شخصیت رمان استفن کینگ به نام کَری در رمانی به همین نام، قدرت های خود را که به دلیل آزارهای مداوم روحی و روانی در خود محبوس نگه داشته است، سرانجام رها می کند)
  • به موقعیت ها و سناریوها از دیدگاه های مختلف نگریسته شود (به عنوان مثال "آن خانه متروک است زیرا بازار ملک رکود داشته است". یا اینکه: "این خانه متروکه است زیرا اتفاق وحشتناکی در آنجا رخ داده است و این اتفاق تکرار می شود و مردم از آن وحشت زده هستند.)
  • شجاعت به معنای انتخاب در حین آگاهی کامل از خطرات است، در حالی که انتخاب بدون آگاهی از عواقب احتمالی آنها، مردم را آسیب پذیر می کند.

برای نوشتن یک رمان ترسناک، نشان دهید که وضعیت وحشت آور وابسته به مجموعه ای از انتخاب های شخصیت ها، در گذشته یا زمان حال است. داستان های ترسناک به ما یادآوری می کنند که علت و معلولیت حتی در قلمرو تخیلی داستان پردازی، واقعی است.

5: برای ترساندن از عوامل متداولی که باعث وحشت می شوند استفاده کنید

اگر هدف نوشتن داستان ترسناک برانگیختن حس ترس، شوک یا انزجار است، به چیزهایی فکر کنید که مردم از آنها بیشتر می ترسند.

وب سایت livescience رفتن به دندانپزشکی را مورد شماره یک قرار داده است. وقتی در صندلی دندانپزشک هستید احساس ناتوانی می کنید. این ترس را با درد همراه کنید و کاملاً مشخص است که چرا یک دندانپزشک شرور، می تواند کابوسی ترسناک باشد.

ترساندن خوانندگان باعث ایجاد تنش در آن ها می شود و سرعت داستان شما را افزایش می دهد. در اینجا برخی از متداول ترین ترسهایی که مردم دارند آورده شده است:

  • ترس از حیوانات (سگ، مار، کوسه، موجودات اسطوره ای)
  • ترس از پرواز (تهیه کنندگان فیلم "مارها در هواپیما" ترس قبلی و این ترس را با هم در آمیخته اند)
  • تاریکی - یکی از اصلی ترین ترس هایی که نسبت به ناشناخته وجود دارد
  • ارتفاعات خطرناک
  • افراد دیگر و خواسته ها و اهداف اغلب ناشناخته آن ها
  • محیط های ترسناک و تخریب شده

فکر کنید که چگونه می توانید این ترسهای رایج را در خوانندگان داستان خود برانگیخته کنید. برخی از این ترس ها در ژانر وحشت بیشتر مورد استفاده قرار گرفته اند.

در انتها این نکته را یادآور می شوم که وحشت تنها به معنی ترس شدید نیست بلکه عناصری چون انزجار، غافلگیری و شوک را نیز در بر می گیرد. اگر علاقمند به نوشتن هستید فصل یک این امکان را برای شما فراهم کرده است که با عضویت در سایت و از طریق پنل کاربری خود نوشته های خود را در سایت به اشتراک بگذارید. آموزش نحوه استفاده از پنل کاربری و به اشتراک گذاشتن داستان نیز در سایت ارائه شده است. اگر هر گونه نظر و یا پیشنهادی دارید می توانید از طریق تماس با ما اطلاع دهید.

مطالبی که در سایت "فصل یک" قرار می گیرند و همچنین امکانات سایت همه حاصل تلاش، صرف هزینه و وقت فراوان است. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به سایت "فصل یک" به شیوه های مختلف یاری نمایید تا بتوانیم مطالب و امکانات بیشتری برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

همیاری به فصل یک

"فصل یک" را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه کاربران    
0/2000
محصولات آموزشی فصل یک 728x90
تقویت مهارت های داستان نویسی جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.