محصولات آموزشی فصل یک 728x90

چگونه یک دنیای خیالی باورپذیر خلق کنیم

چگونه یک دنیای خیالی باورپذیر خلق کنیم
۲۷ اسفند ۱۳۹۸ Fatemeh Monfared

یادگیری شیوه خلق یک دنیای فانتزی که برای خوانندگان احساسی واقعی ایجاد کند با دنبال کردن این پنج مرحله آسان می شود:

مرحله 1: سرزمین دنیای خیالی خود را طرح ریزی کنید

ایجاد یک جهان فیزیکی قابل اطمینان و باورپذیر اولین قدم است. دلیل اینکه برخی رمان نویسان و خوانندگان ژانر فانتزی به نقشه علاقه زیادی دارند، به این دلیل است که نقشه فیزیکی، جهان داستان شما را پایه گذاری می کند. لازم نیست حتماً نقشه ای ترسیم کنید. می توانید درعوض یادداشت برداری کنید، اما نکته این است که شما باید برای جهان دنیای داستانی خود یک مکان فیزیکی دارای مرز را تجسم کنید.

مرحله دوم: برای دنیای فانتزی خود قوانین مشخصی تعیین کنید

اینکه داستان شما فقط تخیلی است و یک داستان علمی تخیلی نمی باشد به معنای این نیست که دنیای شما می تواند فاقد قوانین باشد یا شرایط دلخواهی بر آن حکمفرماست. حفظ سازگاری در هنگام ایجاد و نوشتن دنیای خیالی بسیار حائز اهمیت است. این پیروی از قوانین هر جنبه ای از دنیای داستانی شما را در بر می گیرد، اما برای شروع، مطمئن باشید که به معنای کلی همه چیز با هم سازگاری دارد. ممکن است که شما دنیای خیالی خود را بر اساس افسانه یا تاریخ واقعی مانند اروپای قرون وسطی، ژاپن فئودالی یا فرهنگ عامیانه بومیان آمریکا بنا نهاده باشید یا اینکه آن را کاملاً براساس ذهن خود خلق کرده اید، با این حال هر جنبه ای باید مطابق با دنیایی که شما ایجاد کرده اید باشد. اگر دنیای خیالی شما مجهز به فناوری است که به نظر می رسد با پیشینه تاریخی خود هماهنگی ندارد، باید توضیح خوبی برای وجود آن مثلاً جادو، مداخله ی جامعه پیشرفته تری از نظر فن آوری یا چیز دیگری داشته باشید.

مرحله 3: تصمیم بگیرید که ساکنان مختلف دنیای خیالی داستان شما چگونه صحبت می کنند

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید لحن رمان شماست. به عنوان مثال، اگر شما در حال نوشتن رمانی فانتزی بر اساس افسانه سلتیک هستید، به روشی بنویسید که زبان افسانه ها را به خاطر می آورد. خوانندگان شما نمی خواهند از دنیای جی.آر.آر تالکین که ریشه های آن در حماسه های باستانی است داستان را شروع کنند و ناگهان وارد دنیای تاریک و خونین سری کتاب های "بازی تاج و تخت" از مارتین شوند. حفظ یک لحن هماهنگ برای باورپذیری داستان در رمان فانتزی بسیار مهم است.

این ثبات لحن در شخصیت های شما نیز منعکس خواهد شد. ارزش های دنیای خیالی شما باعث ایجاد انگیزه در شخصیت های داستان شما می شود. در دنیایی که افتخار و وفاداری از اهمیت بالایی برخوردار است، شخصیت ها متفاوت رفتار می کنند نسبت به رفتار شخصیت ها در دنیایی که قدرت و انباشت ثروت بیشترین ارزش را دارند. البته، شما می توانید شخصیت هایی را خلق کنید که ارزش هایشان متفاوت از دنیای آنها باشد، اما این تفاوت احتمالاً منبع تضاد و کشمکش است.

مرحله 4: سیستم های جادویی، مذهبی، اجتماعی و سیاسی داستان را طراحی کنید

بیشتر داستان های فانتزی در برگیرنده جادو هستند و قوانین در اینجا نیز مهم هستند. شما می توانید هر نوع سیستم جادویی را که دوست دارید ایجاد کنید، اما نکته اصلی اینجاست که باید نوعی سیستم وجود داشته باشد. این جادو چه براساس گیاهان، کلمات یا چیز دیگری باشد، خواه شخصیت ها سالها برای کسب مهارت در آن تحصیل کنند یا با آن توانایی متولد می شوند، با این وجود همه چیز باید با هم هماهنگ و سازگار باشد. شخصیت ها نمی توانند به طور ناگهانی توانایی های جدیدی کسب کنند یا خارج از آن سیستم عمل کنند.

مرحله 5: اهمیت طرح و پیرنگ داستان در خلق یک دنیای خیالی باورپذیر

نکته اصلی در ایجاد یک دنیای خیالی باورپذیر این است که بخاطر داشته باشید که "خیال" به معنای این نیست که هر چیزی امکان پذیر است. علاوه بر حفظ قوانین و هماهنگی و ثبات داستان که در بالا ذکر شد، داستان معمولاً نمی تواند برای حل و فصل کشمکش های خود فقط به دلیل خیالی بودن آن، به حوادث و شخصیت هایی که ناگهان در داستان ظاهر می شوند تکیه کند. البته این شیوه که طرحی داستانی ناگهان و بدون پیش زمینه قبلی در داستان وارد شود می تواند بدون مهارت یا برعکس بصورت مؤثری اعمال شود. مثالی از این شیوه، مداخله مکرر خدایان در اسطوره های یونانی است. استفاده از این شیوه برای خوانندگان معاصر از باورپذیری داستان می کاهد و خوانندگان را نسبت به ادامه داستان مأیوس می کند.

اطلاعات بیشتر در زمینه نوشتن داستان در ژانر فانتزی و 13 نکته کاربردی نیز ارائه شده است. برای خواندن داستان های کاربران سایت "فصل یک" در ژانر تخیلی به این لینک مراجعه کنید. اگر نویسنده هستید و می خواهید داستان های خود را به اشتراک بگذارید سایت "فصل یک" این امکان را فراهم کرده است که با عضویت در سایت و ورود به پنل کاربری اقدام به نوشتن داستان خود کنید. آموزش عضویت در سایت و مراحل نوشتن داستان در این لینک توضیح داده شده است. لطفا قبل از نوشتن داستان خود قوانین و مقررات سایت را مطالعه فرمایید.

اگر مطالب ارائه شده برای شما مفید بود لطفا ما را از نظرات خود آگاه کنید.

مطالبی که در سایت "فصل یک" قرار می گیرند و همچنین امکانات سایت همه حاصل تلاش، صرف هزینه و وقت فراوان است. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به سایت "فصل یک" به شیوه های مختلف یاری نمایید تا بتوانیم مطالب و امکانات بیشتری برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

همیاری به فصل یک

"فصل یک" را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه کاربران    
0/2000
محصولات آموزشی فصل یک 728x90
تقویت مهارت های داستان نویسی جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.