محصولات آموزشی فصل یک 728x90

معرفی کتاب های الهام بخش برای نوجوانان دختر

معرفی کتاب های الهام بخش برای نوجوانان دختر
۲۰ شهریور ۱۳۹۹ Fatemeh Monfared

دوران نوجوانی زمانی سرنوشت ساز بخصوص برای دختران است. یکی از مواردی که می تواند این سالهای تحول آفرین را رقم بزند، خواندن کتابهای خارق العاده ای است که در عین حال که هوشمندانه و بعضاً با زبان طنز نوشته شده اند، توانمند کننده نیز باشند. به همین دلیل ما در اینجا 7 عنوان کتاب را گردآوری کرده ایم، که فکر می کنیم خواندن آن ها می تواند برای نوجوانان و جوانان مفید باشد.

دختر ستاره ای اثر جری اسپینلی

سالهای نوجوانی این قدرت را دارد که حتی قوی ترین دختران فردگرا را مجبور به مطابقت با معیارهای جامعه کند. این کتاب که در سال 2001 منتشر شده است، داستان سوزان، دختری تازه وارد در مدرسه را روایت می کند که به نام دختر ستاره ای شناخته می شود و حاضر نیست از چیزهایی که او را منحصر به فرد می کند دست بردارد ... سرانجام اینکار او باعث می شود اطرافیانش نیز تشویق  شوند به چیزهایی که آنها را متفاوت می کند، ببالند.

لئو بورلاک از قانون ناگفته ی دبیرستان پیروی می کند: اینکه نباید تحت هیچ شرایطی نسبت به دیگران متفاوت باشید. سپس دختر ستاره ای به دبیرستان می آید و همه چیز برای لئو و کل مدرسه تغییر می کند. دختر ستاره ای پس از 15 سال تحصیل در خانه، با ورود خود، دانش آموزان دبیرستان را مسحور خود می کند. اما مقیاس های ظریف محبوبیت به طور ناگهانی تغییر می کنند، و دختر ستاره ای برای همه چیزهایی که او را متفاوت می کند، طرد می شود. در خلال این افزایش و کاهش محبوبیت دختر ستاره ای، لئو بورلاک معمولی نیز عاشق او شده است. این داستان احساسی درباره ماهیت زودگذر و بیرحمانه محبوبیت، تجلیل از عدم انطباق با جمع و هیجان و الهام بخشی عشق اول است.

خرید کتاب دختر ستاره ای از سایت دیجی کالا

دختر ستاره ای اثر جری اسپینلی

نفرتی که تو میکاری انجی توماس

استار کارتر شانزده ساله در میان دو جهان گیر کرده است: جامعه فقیری که در آن زندگی می کند و مدرسه مرفه ای که در آن تحصیل می کند. تعادل بین این دنیا زمانی پیچیده تر می شود که بهترین دوست دوران کودکیش خلیل توسط پلیس در مقابل چشمانش به ضرب گلوله کشته می شود. خلیل غیرمسلح بوده است. پس از آن، مرگ خلیل در رأس اخبار قرار می گیرد. بعضی ها او را اراذل و اوباش می خوانند، شاید حتی یک فروشنده مواد مخدر. معترضین به نام خلیل به خیابانها می آیند. پلیس و ارباب مواد مخدر محلی سعی در ترساندن اِستار و خانواده اش دارند. آنچه همه می خواهند بدانند این است: چه چیزی واقعاً آن شب اتفاق افتاد؟ و تنها شخص زنده ای که می تواند به آن پاسخ دهد، استار است.

اما آنچه استار می گوید - یا نمی گوید - می تواند جامعه وی را از بین ببرد. همچنین می تواند زندگی او را به خطر بیندازد. این کتاب که اولین اثر توماس است با الهام از جنبش "زندگی سیاهان اهمیت دارد" (Black Lives Matter) نوشته شده است و نگاهی بی پروا به برخی از برجسته ترین موضوعاتی دارد که امروز کشور ایالات متحده با آن درگیر است و خواندن آن برای بزرگسالان و نوجوانان دارای اهمیت است.

خرید کتاب نفرتی که تو میکاری از سایت دیجی کالا

نفرتی که تو میکاری انجی توماس

فن گرل اثر رینبو راول

فن گرل که در سال 2013 منتشر شد، داستان نوجوانی به نام کَت را از زاویه دید او در اولین سال دانشکده اش روایت می کند، که تنها چیزی که در زندگی اش امیدبخش است، داستان های فن فیکشنی است که با وسواس می نویسد و می خواند. کَت یکی از طرفداران سایمون اسنو است. البته همه دنیا طرفدار سایمون اسنو هستند اما برای کَت، طرفدار بودن کل زندگی اوست. او و خواهر دوقلویش، رِن، هنگامی که بچه بودند جذب دنیای کتاب های سایمون اسنو شدند. خواندن و دوباره خواندن این داستان ها، وقت گذرانی در انجمن های گفتگو سایمون اسنو، نوشتن فن فیکشن های سایمون اسنو به آن ها کمک کرده است که با غم رفتن مادرشان کنار بیایند. خواهر کت به نسبت زیادی از جَو طرفداران دور شده است، اما کَت نمی تواند و یا نمی خواهد آن را رها کند. حالا که آنها به دانشگاه می روند، رِن به کَت گفته است که نمی خواهد هم اتاقی شوند. کَت تنها شده است و کاملاً خارج از منطقه راحتی خود است.

برای کَت سؤال این است: آیا او می تواند بدون رِن از پس زندگی برآید؟ آیا او آماده است که زندگی خودش را شروع کند؟ و داستان خودش را بنویسد؟ و آیا اگر این به معنای پشت سر گذاشتن سیمون اسنو باشد، آیا او حاضر است به جلو پیش برود؟ صرف نظر از علاقه خواننده به فن فیک (که راول با جزئیات بسیار دقیقی توصیف می کند)، تلاش های کَت برای سازگاری با زندگی خارج از خانه موضوعی کاملاً جهانی است.

خرید کتاب فن گرل از سایت دیجی کالا

فن گرل اثر رینبو راول

من ملاله هستم اثر ملاله یوسف زی

این کتاب که در سال 2013  منتشر شد خاطرات ملاله یوسف زی 19 ساله، برنده جایزه صلح نوبل است که به دلیل صراحتش در مورد اهمیت تحصیل دختران، توسط طالبان مورد حمله قرار گرفت. هنگامی که طالبان کنترل منطقه سوات در پاکستان را به دست گرفتند، یک دختر صدایش را بلند کرد. ملاله یوسف زی از سکوت کردن خودداری کرد و برای حق تحصیل خود جنگید.

روز سه شنبه، 9 اکتبر 2012، وقتی پانزده ساله بود، هنگامی که سوار بر اتوبوس مدرسه به خانه باز می گشت، از ناحیه سر مورد اصابت گلوله قرار گرفت و تعداد کمی انتظار داشتند که او زنده بماند.

در عوض، بهبودی معجزه آسای ملاله وی را به سفری خارق العاده از منطقه ای دور افتاده در شمال پاکستان به سالن های سازمان ملل در نیویورک سوق داد. وی در شانزده سالگی به نمادی جهانی برای اعتراض مسالمت آمیز تبدیل شد و جوانترین برنده جایزه صلح نوبل است.

"من ملاله هستم" داستان خانواده ای است که توسط تروریسم جهانی از بین رفته است، داستان جنگ برای تحصیل دختران است، داستان پدری است که دخترش را به نوشتن و تحصیل در مدرسه تشویق می کند و داستان عشق پدر و مادری شجاع به دخترشان در جامعه ای است که به پسران بها می دهد.

خواندن این کتاب خارق العاده برای هر نوجوان ضروری است زیرا نشان می دهد چطور با اشتیاق و پشتکار، هرکسی می تواند جهان را تغییر دهد.

خرید کتاب من ملاله هستم از سایت دیجی کالا

من ملاله هستم اثر ملاله یوسف زی

پرسپولیس اثر مرجان ساتراپی

این کتاب خاطرات که بصورت گرافیکی تهیه شده است به زندگی ساتراپی در تهران، در هنگام انقلاب اسلامی و بعد از آن می پردازد. این کتاب که در جاهایی زبانی طنز و در جاهایی بسیار غم انگیز است، نگاهی به زندگی متفاوت دختران نوجوان در ایران دارد. "پرسپولیس" خاطرات مرجان ساتراپی درباره بزرگ شدن در ایران در طول انقلاب اسلامی است. ساتراپی با تصاویر کمیک استریپ سیاه و سفید، داستان زندگی خود را از شش تا چهارده سالگی در تهران روایت می کند، سالهایی که شاهد سرنگونی رژیم شاه، پیروزی انقلاب اسلامی و آثار مخرب جنگ با عراق هستیم. او که فرزند باهوش پدر و مادری مارکسیست و از نوادگان یکی از آخرین امپراطوریهای ایران است، دوران کودکی اش با تاریخ کشورش درهم آمیخته است. "پرسپولیس" تصویری فراموش نشدنی از زندگی روزمره در ایران و تناقضات گیج کننده بین زندگی در خانه و زندگی عمومی ترسیم می کند. دیدگاه کودکانه مرجان در مورد امپراطورهای خلع شده، مجازات شلاق توسط دولت و قهرمانان انقلاب، به ما اجازه می دهد تا همراه با او با تاریخ ایران و تاریخچه خانوادگی او آشنا شویم. "پرسپولیس" داستان بزرگ شدن و یادآوری هزینه های انسانی جنگ و سرکوب سیاسی است.

پرسپولیس اثر مرجان ساتراپی

خانه ی خیابان مانگو اثر ساندرا سیسنروس

در این داستان خارق العاده، اسپرانزا کوردرو یک جوان لاتین بزرگ شده در شیکاگو است که می خواهد بفهمد چگونه او و خانواده مهاجرش می توانند با محیط پیرامون و فرهنگ جدیدشان تطبیق یابند. رمان سیسنروس که برای دهه ها مورد توجه بوده است به ویژه در فضای سیاسی امروز بسیار حائز اهمیت است. "خانه ی خیابان مانگو" دنباله ای از کوتاه نگاشت هایی (vignette)، مملو از گفتگوهای زنده و تصاویر چشمگیر است. این کتاب که داستان شخصیت اصلی خود به نام  اسپرانزا را روایت می کند و با نثری ساده نوشته شده است، به موضوعات دشواری چون غم و اندوه، ستم، فقر و شرم و همچنین مضامین دوستی، خانواده، امید و شادی می پردازد. در تمام رمان، اسپرانزا در تلاش برای یافتن حس تعلق در محله و جامعه ای است که نسبت به او خصمانه عمل می کند، در حالی که مقاومت و قدرت خود را حفظ می کند.

خرید کتاب خانه ی خیابان مانگو از سایت دیجی کالا

خانه ی خیابان مانگو اثر ساندرا سیسنروس

چشم گربه اثر مارگارت اتوود

الین ریسلی نقاشی جنجالی است که برای مرور آثارش به زادگاهش تورنتو بازمی گردد. در آنجا، او مجبور به رویارویی با گذشته خود، از جمله دوستی مخربش در دوران نوجوانی و اثرات ماندگار آزارها در دوران کودکی می شود. این که چرا ریسلی از تورنتو متنفر است با آشنایی ما با دوستان دوران کودکیش، بسیار روشن می شود. در مرکز گروه دختری به نام کوردلیا است که دیگران را در آزار رساندن مرتب به الین هدایت می کند. دنیای زیرزمینی کودکی و توانایی عجیب کودکان در سو استفاده از یکدیگر، در اینجا به طرز فوق العاده ای به تصویر کشیده شده است. با گذشت زمان جای الین و کوردلیا در مدرسه با هم عوض می شود و در پایان کوردلیا که از نظر ذهنی ناپایدار و محدود به "خانه" شده است، تحت سلطه الین قرار می گیرد. همه نکات برجسته در نوشتار اتوود - شوخ طبعی، مشاهدات جزئی، سبک نثر تند - در این کتاب وجود دارد و احتمالاً مخاطبان زیادی را به خود جلب می کند.

از دیگر آثار اَتوود می توان به کتاب "داستان ندیمه" نیز اشاره کرد که سریال تلویزیونی آن نیز اکنون بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

خرید کتاب چشم گربه از سایت دیجی کالا

چشم گربه اثر مارگارت اتوود

شما کدام یک از کتاب های معرفی شده در این لیست را مطالعه کرده اید؟ چه کتاب های دیگری از نظر شما باید در لیست باشد؟

مطالبی که در سایت "فصل یک" قرار می گیرند و همچنین امکانات سایت همه حاصل تلاش، صرف هزینه و وقت فراوان است. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به سایت "فصل یک" به شیوه های مختلف یاری نمایید تا بتوانیم مطالب و امکانات بیشتری برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

همیاری به فصل یک

"فصل یک" را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه کاربران    
0/2000
محصولات آموزشی فصل یک 728x90
تقویت مهارت های داستان نویسی جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.