محصولات آموزشی فصل یک 728x90

ژانر داستان تاریخی (Historical Fiction) چیست؟

ژانر داستان تاریخی (Historical Fiction) چیست؟
۲۱ دی ۱۳۹۹ Fatemeh Monfared

داستان تاریخی ژانری ادبی است که داستان آن در گذشته اتفاق می افتد. رمان های تاریخی جزئیات مربوط به دوره زمانی (هنجارهای اجتماعی، آداب و رسوم و سنت ها) را با دقت هر چه بیشتر به منظور حفظ اصالت داستان نشان می دهند. بسیاری از رمان های این ژانر، به روایت داستان های خیالی می پردازند که شامل شخصیت های تاریخی واقعی یا وقایع تاریخی هستند.

تاریخچه ژانر داستان تاریخی

داستان های تاریخی به آن صورتی که در ادبیات معاصر غرب می شناسیم به اوایل قرن نوزدهم برمی گردد. سر والتر اسکات، اونوره دو بالزاک، جیمز فنیمور کوپر و لئو تولستوی از نخستین رمان نویسانی بودند که به نوشتن در فضای داستانی تاریخی پرداختند.

در اوایل قرن 20 ام، این ژانر در ایالات متحده با تمرکز بر داستان های جنگی، مانند رمان "آروندل" اثر کنت رابرتز درباره انقلاب آمریکا یا "ابشالوم" اثر ویلیام فاکنر در مورد جنگ داخلی آمریکا، بسیار پر رونق شده بود.

5 عنصر مشترک داستان تاریخی

فضاسازی و محیط: مهمترین قسمت یک رمان داستانی تاریخی فضا و محیط داستان است. این داستان باید در یک دوره زمانی معتبر از تاریخ اتفاق بیفتد و در یک مکان واقعی تاریخی فضاسازی شود. به عنوان مثال، شهر نیویورک در دوران رکود بزرگ یا پاریس در طول جنگ جهانی دوم.

پیرنگ داستان: پیرنگ داستان در یک رمان داستانی تاریخی ترکیبی از وقایع واقعی و وقایع خیالی است. شما می توانید شخصیت ها، شهرها و رویدادهای جدیدی را ایجاد کنید، اما آنها همچنان باید برای دوره زمانی داستان منطقی باشند. به عنوان مثال، یک رمان که در سال 1666 در لندن رخ داده است، از به کار بردن آتش سوزی بزرگ لندن که یک نقطه عطف مهم در تاریخ این شهر است سود می برد.

شخصیت ها: شخصیت ها می توانند واقعی، خیالی یا هر دو باشند، اما همه آنها باید از نظر نوع ظاهر، صحبت کردن و عمل کردن به گونه ای باشند که به طور دقیق منعکس کننده آن دوران باشد. به عنوان مثال، اگر در حال نوشتن کتابی در مورد ماری تودور هستید، نباید تاریخ خانوادگی وی را به عنوان دختر هنری هشتم و خواهر الیزابت اول، که هر دو نقش مهمی در سلطنت ماری داشتند نادیده بگیرید یا دوباره ابداع کنید.

دیالوگ ها و گفتگو بین شخصیت ها: دیالوگ باید با توجه به دوره زمانی معتبر باشد و باید منعکس کننده موقعیت اجتماعی شخصیت هایی باشد که صحبت می کنند. به عنوان مثال، سربازان انگلیسی در جنگ انقلابی از کلمات عامیانه غربی امروزه استفاده نمی کنند.

کشمکش: مشکلاتی که شخصیت ها با آن روبرو می شوند باید کشمکش هایی باشد که مردم آن دوران با آن روبرو می شوند. به عنوان مثال، کتاب شما می تواند تردید و ترس سرباز آلمانی را که می داند احتمال مرگش وجود دارد توصیف کند.

6 نکته برای نوشتن داستان های تاریخی

هنگام نوشتن رمان داستانی تاریخی خود، موارد زیر را بخاطر بسپارید:

1. نوشتن آزادانه به منظور طوفان فکری برای ایده پردازی

اگر شما علاقه مند به نوشتن داستان تاریخی هستید اما نمی دانید از کجا شروع کنید، 15 دقیقه را صرف نوشتن در دفترچه یادداشت خود در مورد یک دوره یا یک رویداد تاریخی کنید که می خواهید در داستان ارائه دهید. هر گونه فرضیه ای که در مورد این دوره دارید، آنچه در کتاب ها و فیلم های دیگر به تصویر کشیده شده است و آنچه به طور خاص شما را علاقمند به این لحظه از تاریخ می کند، مد نظر قرار دهید.

2. روشی جالب برای ورود به بازه زمانی پیدا کنید.

 از یک دوره زمانی تاریخی به عنوان پس زمینه استفاده کنید و شخصیت ها و وقایع خیالی را در آن جهان قرار دهید. یا یک واقعه تاریخی را انتخاب کنید و شخصیت های خیالی ایجاد کنید که آن را تجربه کرده اند و زندگی آنها تحت تأثیر آن قرار گرفته است.

3. تحقیق کنید.

علاوه بر اطمینان از درست بودن حقایق تاریخی، جزئیات كوچكتر نیز مهم هستند. از بین جزئیات کار خود مواردی را که نیاز به تحقیق دارند اما بررسی نشده اند، در یک لیست بنویسید. به احتمال زیاد، این موارد کوچک خواهند بود، به عنوان مثال، رنگ یخچال که دقت در مورد آنها باعث می شود خواننده علاقه مند شود و داستان شما اعتبار بیشتری پیدا کند.

4. دنیای داستان را بسازید.

ایجاد دنیای داستان، کتاب های داستانی تاریخی را معتبرتر می کند و دلیلی برای ادامه بازگشت خوانندگان فراهم می کند. جزئیات مربوط به دنیایی که داستان شما در آن اتفاق می افتد را اضافه کنید تا به خوانندگان زمینه تاریخی داده شود و جزئیات عجیب و غریب را با موارد آشنا و قابل ارتباط متعادل کنید تا ثبات داستان را نگه دارید. با این حال، اطلاعات را فقط برای اینکه اطلاعاتی افزوده شود اضافه نکنید؛ اطمینان حاصل کنید که هر قسمت از ایجاد دنیای داستان، نقشی را در پیشبرد داستان ایفا می کند.

5. گرفتار گفتگوهای پیچیده نشوید.

ادوار مختلف تاریخی از نظر واژگان و ساختارهای دستوری متفاوت هستند. برای تقویت موقعیت تاریخی، کلمات و عبارات آن زمان را گاه به گاه در آن بگنجانید، اما نه به اندازه ای که خواندن رمان دشوار شود و لذت بخش نباشد.

6. شخصیت های خیالی اضافه کنید.

حتی اگر درمورد وقایع واقعی می نویسید، می توانید خلاقیت نیز داشته باشید. معرفی شخصیت های خیالی برای تکمیل شخصیت های واقعی تاریخی می تواند به پیشبرد داستان شما کمک کند، به شخصیت پردازی بها دهید و داستان را سرگرم کننده نگه دارید.

نمونه ای از داستان های تاریخی ایرانی

1. آتش بدون دود، نادر ابراهیمی

آتش بدون دود یک رمان سه جلدی است که در ابتدا به داستان عشق گالان و سولماز از دو ایل بزرگ ترکمن و موانع آن ها برای رسیدن به هم می پردازد، اما در دو جلد بعدی داستان سمت و سویی نو پیدا می کند و فعالیت های سیاسی و اجتماعی دو نسل بعدی شرح داده می شود. این داستان که در دوره زمانی اواخر قاجار تا دوران محمد رضا پهلوی اتفاق می افتد به مبازرات سیاسی مردم و تلاش مردم برای رهایی از ظلم پرداخته شده است.

2. سووشون، سیمین دانشور

این کتاب در شیراز در دهه 20 و جنگ جهانی دوم اتفاق می افتد. یوسف و زری زوج اصلی این کتاب اند. یوسف از زمینداران و مالکان و از روشنفکرانی است که نگران معیشت مردم و شرایط کشورش است و از طرف دیگر زری همسر یوسف که خانواده اش اولویت زندگی اش محسوب می شود.

3. مهرگان (سرگذشت آب و آتش)، بهار برادران

این کتاب رمانی است عاشقانه که در آخرین سال های تمدن ساسانی روایت می شود. در این کتاب تلاش شده است که جامعه ایرانی در آن دوران تاریخی به تصویر کشیده شود و خواننده با فرهنگ و تاریخ خود در قالب یک داستان عاشقانه آشنا شود.

4. افسانه قاجار، حمزه سردادور

حمزه سردادور از پاورقی نویسان قدیمی ایرانی است. این رمان داستان زندگی دختری به نام افسانه شاهدختی در دوره قاجار است که همیشه ناشناس ماند. وقایع تاریخی چون مرگ فتحعلی شاه قاجار، انتخاب ولیعهد، عشق ولیعهد به افسانه، ملاقات امیرکبیر با افسانه، ازدواج او با امیر اصلان خان و توطئه علیه امیر کبیر روایت می شود.

5. کلیدر، محمود دولت آبادی

کلیدر نام کوهی در خراسان است که داستان این کتاب در آن جا رخ می دهد. کلیدر که بلندترین رمان ایرانی و در ده جلد نوشته شده است در مورد مارال دختری از عشایر است که به دلیل زندانی بودن پدر و برادرش و مرگ مادرش به نزد طایفه عمه خود می رود. این کوچ آغاز عشقی بین مارال و گل محمد است. البته این تمام داستان نیست. کلیدر توانسته است بخشی از تاریخ را با هنرمندی به تصویر بکشد و شخصیت گل محمد و مقاومت او در برابر ظلم و ستم ریشه در وقایع تاریخی واقعی دارد و در واقع گل محمد در تاریخ خراسان وجود دارد و از قهرمانان آن منطقه محسوب می شود.

نمونه ای از داستان های تاریخی خارجی

1. تمام نورهایی که نمی توانیم ببینیم، آنتونی دوئر

در این رمان مسیر زندگی یک دختر نابینای فرانسوی و یک پسر آلمانی در فرانسه اشغالی به هم برخورد می کند در حالی که هر دو تلاش می کنند از ویرانی جنگ جهانی دوم جان سالم به در ببرند. ماری لور با ارزشمندترین جواهر موزه تاریخ طبیعی از پاریس فرار کرده است. در همین حال، ورنر در حال ساخت و تعمیر دستگاه های رادیویی است که آلمان ها برای ردیابی نیروهای مقاومت از آنها استفاده می کردند. دوئر به زیبایی داستان های آنها را بهم می آمیزد.

2. رنگ ارغوانی، آلیس واکر

این داستان که در جنوب آمریکا و در زمان جنگ اتفاق می افتد داستان سلیا یک دختر جوان سیاه پوست را که در شرایط فقر و تبعیض نژادی متولد شده است به تصویر می کشد. او مرتباً مورد تجاوز قرار می گیرد، دو فرزندش را از او می گیرند، از خواهرش نتی جدا می شود و در دام ازدواج وحشتناک خود گرفتار می شود. سپس با شوگ اوری آشنا می شود، زنی که سرنوشت خود را به عهده می گیرد.

3. جنگ و صلح، لئو تولستوی

جنگ و صلح یک مطالعه عمیق درباره تأثیرات جنگ های ناپلئون بر پنج اشراف زاده روس و خانواده های آنها است. روایت، بین صحنه ها و شخصیت ها حرکت می کند، در یک نگاه به بحث در مورد اتاقی در مسکو و در نگاه دیگر به وحشیگری و هرج و مرج جنگ می پردازد.

4. داستان دو شهر، چارلز دیکنز

دو مرد، چارلز دارنی، اشرافی فرانسوی تبعیدی، و سیدنی کارتن، یک وکیل بی اعتبار اما باهوش انگلیسی، عاشق لوسی مانه در لندن هستند. آنها برخلاف میل خود در اوج عصر وحشت و گیوتین به پاریس کشیده می شوند.

5. دختری با گوشواره مروارید، تریسی شوالیه

این کتاب بر اساس نقاشی به همین نام از نقاش هلندی قرن هفدهم یوهانس ورمیر نوشته است. گریت دختری فقیر است که به عنوان خدمتکار به خانه یوهانس ورمیر می رود. ورمیر روزی از او می خواهد که مدل نقاشی او شود و این موضوع باعث ایجاد سوء تفاهم بین نقاش و همسرش می شود.

6. صد سال تنهایی، گابریل گارسیا مارکز

درگیری آشتی ناپذیر خانواده بوئندیا بین میل به تنهایی و نیاز به عشق از طریق رئالیسم جادویی شرح داده می شود. صد سال تنهایی به بررسی این مسائل و بیان زندگی در کلمبیا از اوایل دهه 1800 تا اواسط دهه 1900 می پردازد.

7. سه تفنگدار، الكساندر دوما

سه تفنگدار که در دهه 1620 در فرانسه واقع شده است، حماسه ای از جوانمردی، افتخار و شجاعت با گروهی از قهرمانان رمانتیک، قهرمانان زن دست نیافتنی، پادشاهان، ملکه ها، سواره نظام ها و جنایتکاران است. سه تفنگدار از ماجراجویی و جاسوسی گرفته تا قتل، انتقام جویی و عشق همه را در خود دارد.

8. خاطرات یک گیشا، آرتور گلدن

عشق در خاطرات یک گیشا مورد تحقیر قرار می گیرد، جایی که به زنان این گونه آموخته می شود که ظاهر همه چیز است و بکارت دختران به بالاترین پیشنهاد حراج می شود. این کتاب که به عمق فرهنگ ژاپن قبل و در طول جنگ جهانی دوم رفته است، نشان می دهد که چگونه به زنان آموخته می شود که برای زنده ماندن از قدرتمندترین مردان استفاده کنند.

9. خدمتکاران، کاترین استاکت

در دهه 1960 زنان سفیدپوست میسیسیپی به زنان سیاهپوست اعتماد دارند که فرزندانشان را تربیت کنند اما در عین حال احترامی که شایسته هر انسانی است را از آنها دریغ می کنند. اما بین سه زن دوستی به وجود می آید که از شکاف نژادی عبور می کند و به آنها قدرت لازم برای تغییر زندگی خود را بدهد.

10. بیمار انگلیسی، مایکل اونداتیه

در طی جنگ جهانی دوم، هانا، یک پرستار فرانسوی-کانادایی، از یک مرد آسیب دیده در ایتالیا مراقبت می کند. این مرد انگلیسی صحبت می کند اما نمی تواند به یاد بیاورد که کیست یا چگونه به شدت سوخته است. هانا سعی می کند که او بتواند گذشته خود را به خاطر بیاورد و حقیقتی که آشکار می شود آنها را برای همیشه تغییر می دهد.

11. بیگانه، دایانا گابالدون

در سال 1945، کلر راندال، یک پرستار جنگی سابق، از یکی از سنگ های باستانی در جزایر انگلیس عبور می کند. او ناگهان به عنوان یک "بیگانه" به اسکاتلند زمان جنگ در سال 1743 به زمان گذشته منتقل می شود.

12. بر باد رفته، مارگارت میچل

برباد رفته که در جريان جنگ داخلي در جورجيا واقع شده است، داستان اسکارلت اوهارا، دخترِ یکی از مالکان ثروتمند مزارع است. اسکارلت برای نجات از فقر و بازگشت به ثروتی که فکر می کند مظهر زندگی است، از هر راهی استفاده می کند.

 

شما چه کتاب هایی را در ژانر داستان تاریخی خوانده اید؟

مطالبی که در سایت "فصل یک" قرار می گیرند و همچنین امکانات سایت همه حاصل تلاش، صرف هزینه و وقت فراوان است. در صورتی که تمایل داشته باشید می توانید به سایت "فصل یک" به شیوه های مختلف یاری نمایید تا بتوانیم مطالب و امکانات بیشتری برای شما کاربران عزیز فراهم کنیم.

همیاری به فصل یک

"فصل یک" را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه کاربران    
0/2000
محصولات آموزشی فصل یک 728x90
تقویت مهارت های داستان نویسی جزئیات بیشتر اینجا کلیک کنید.